Hírek

Elérhetőségek

Szálláshely indítása

A szálláshely-szolgáltatást az alábbi jogszabályok szabályozzák:

239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről

2009. évi LXXVI. törvény a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól

Az első lépés a tevékenység felvétele. Amennyiben cég vagy egyéni vállalkozó üzemelteti a szálláshelyet, a tevékenységet elég felvenni. Ha magánszemélyként szeretné üzemeltetni, szükséges a NAV-nál adószámot igényelni. Így, mint adószámos magánszemély fog működni. Ebben az esetben ellenkező rendelkezések miatt sajnos a hosszútávú szálláshely-szolgáltatást kell felvennie, majd ha tőlünk kapott engedélyt, a NAV akkor fogja a rövidtávú szálláshely-szolgáltatás tevékenységének felvételét engedni.

Mielőtt az engedély kérelmet hozzánk beadja, szükséges regisztrálnia az NTAK rendszerébe, és beszerezni egy szálláshely-kezelő szoftvert. Ez lehet az NTAK ingyenes szoftvere is.

Szükséges még a Szálláshely-minősítés oldalon is regisztrálni, és a szálláshely minősítését megkérni.

 Ha mindez rendelkezésre áll, akkor lehet a jegyzőhöz benyújtani a szálláshely nyilvántartásba vételi kérelmet.

A bejelentéshez szükséges csatolni:
 - a szálláshely használatának jogát igazoló dokumentumot (tulajdoni lap, bérleti szerződés, tulajdonosi hozzájárulás, stb.)
 - szálláshely-kezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumot
 - szálláshely-minősítésről igazolást
 - helyszínrajzot, de minimum kézzel készített helyiség elosztást szintenként, a terület nagyságának megjelölésével

 A bejelentést az önkormányzat honlapján megtalálható nyomtatványon, vagy az e-önkormányzat portálon elektronikusan is megteheti, ha rendelkezik ügyfélkapuval. 

A kormányrendelet szövege szerint:

6. § (1) A bejelentés az alábbi adatokat tartalmazza
a) a szálláshely-szolgáltató nevét, címét, illetve székhelyét,
b) *
c) a szálláshely-szolgáltató adóazonosító számát, statisztikai számjelét,
d) a szálláshely címét, helyrajzi számát, helyszínrajzát, továbbá - nyaralóhajó esetén - a kikötő címét, helyrajzi számát, helyszínrajzát,
e) a szálláshely befogadóképességét:
    ea) a vendégszobák, kemping esetén - területegységek számát, valamint - nyaralóhajó esetén - a lakóegységek számát és
    eb) az ágyak számát,
f) a szálláshely használatának jogcímét,
g) a szálláshely elnevezését,
h) azt, hogy a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet mely szálláshelytípus tekintetében kívánja folytatni,
i) azt, hogy a szálláshely-szolgáltató a szálláshelyen kíván-e élelmiszert, élelmiszer-nyersanyagot előállítani, felhasználni vagy forgalomba hozni,
j) *  azt, ha a szálláshely-szolgáltató helyszíni szemle tartását kéri.

(2) A bejelentéshez mellékelni kell
a) nem a kérelmező tulajdonában lévő szálláshely esetében a szálláshely használatának jogcímére vonatkozó igazoló okiratot vagy annak másolatát a tulajdoni lap kivételével,
b) haszonélvezet esetében - ha nem a tulajdonos vagy a haszonélvező a szálláshely-szolgáltató - a haszonélvező hozzájárulását igazoló okiratot,
c) közös tulajdonban álló szálláshely esetében, ha nem valamennyi tulajdonostárs a szálláshely-szolgáltató, a tulajdonostársak hozzájárulását igazoló okiratot,
d) a szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumot,
e) a szálláshely-minősítő szervezet által kiadott minősítő dokumentumot.

Ha cég/egyéni vállalkozó lesz a szolgáltató, akkor szükséges iparűzési tevékenység alá is bejelentkezni. Ezenkívül (magánszálláshely esetében is) havonta be kell nyújtani minden hónap 15-ig a beszedett idegenforgalmi adóról a bevallást, valamint azt be is kell fizetni Dömös Község Önkormányzata 10403648-00027593-00000000 számú idegenforgalmi adó bankszámlájára.

A szálláshely-szolgáltató a 6. § (1) bekezdésében meghatározott adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul köteles írásban bejelenteni a jegyzőnek.

A szálláshely megszűnését a szálláshely-szolgáltató köteles a jegyzőnek a megszűnést követő nyolc napon belül bejelenteni.