Hírek

Elérhetőségek

Hagyatéki eljárást segítő nyomtatványok

A hagyatéki eljárás menete a következőképpen alakul:

  • A hagyatéki eljárás akkor indul, amikor a jegyző az örökhagyó haláláról értesül, vagy amikor egy jogosult személy bejelenti a halálesetet a jegyzőnél.
  • A jegyző elkészíti a hagyatéki leltárt, amelyben feltünteti az örökhagyó által hátrahagyott vagyontárgyakat, az öröklésben érdekelt személyeket, és az esetleges végintézkedést (végrendeletet vagy öröklési szerződést).
  • A jegyző átadja a hagyatéki leltárt az illetékes közjegyzőnek, aki folytatja az eljárást.
  • A közjegyző meghallgatja az öröklésben érdekelt személyeket, és megállapítja az öröklési jogot. Ha van végintézkedés, akkor annak érvényességét is vizsgálja.
  • A közjegyző kiállítja az öröklési bizonyítványt, amely igazolja az örökösök jogcímét és hányadát. Az öröklési bizonyítvány alapján az örökösök átvehetik a hagyatékot, és intézhetik a szükséges bejegyzéseket (pl. ingatlan-nyilvántartás, járműlajstrom, stb.).
  • A hagyatéki eljárás végén az örökösöknek örökösödési illetéket kell fizetniük az államnak, amelynek mértéke az örökség értékétől és az öröklési jogcímtől függ.